رضا نیک نفس

0 %
رضا نیک نفس
متخصص سئو
طراح وب سایت
طراح گرافیک و موشن گرافیک
  • محل سکونت:
    کرمان
  • سن:
    27
  • نوع همکاری:
    پروژه محور
زبان ها
انگلیسی
عربی
آلمانی
برنامه نویسی
HTML
CSS
Java
PHP
C#
Wordpress
مهارت ها
  • Photoshop
  • Illustrator
  • After Effects
  • Premiere
  • Audition
  • ICDL
  • Network
  • Hardware & Software
  • Editing

بیت کوین چیست؟

12 آبان 1398
5/5 - (3 امتیاز)

بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟ چگونه بیت کوین خریداری کنیم؟ بیت کوین چگونه کار می کند؟ آیا شما هم با بیت کوین آشنا هستید؟ تا چه اندازه می توانید پاسخ این سوالات را بدهید؟ چرا این روز ها همه در رابطه با بیت کوین صحبت می کنند و ارزشش صعودی است؟  با ما همراه باشیدتا به صورت مختصر و کلی پاسخ هر یک از این سوالات و البته سوالات مرتبط با بیت کوین را بدهیم.

بیت کوین (Bitcoin) یک پول دیجیتال و یا سیستم آنلاین جایگزین سیستم آنلاین فعلی است که تقریبا مانند یک نوع پول دیجیتال عمل می کند. بیت کوین هم برای سرمایه گذاری و هم برای پرداخت بهای کالاها و خدمات استفاده می شود.
مزیت بیت کوین استفاده از آن بدون دخالت فرد واسط است اما با وجود پیشرفت چشم گیر بیت کوین، شرکت هایی هستند که هنوز این پول دیجیتال را نپذیرفته اند.
به همین دلیل برای کم شدن ریسک خرید بیت کوین باید تمام جوانب آن را سنجید و مفهوم، مزایا و معایب آن را به طور کامل دانست. پس با ما همراه باشید.

بخش اول: مفهوم بیت کوین چیست؟

1) بیت کوین چیست و درک مفهوم آن :

مفهوم بیت کوین

بیت کوین یک ارز کاملا مجازی است که به افراد اجازه می دهد بدون حضور شخص ثالث (بانک، مؤسسه اقتصادی و…) و هزینه ای به مبادله ی آن بپردازند. جالب است شما کاربران باید بدانید که ارز بیت کوین توسط هیچ مرجع مرکزی ثبت نشده و مبادلات کاملا در فضای مجازی و اغلب با هویت ناشناس و غیر قابل تشخیص انجام می شود.
بیت کوین این اجازه را به شما می دهد که بدون ساخت یک حساب تجاری و استفاده از بانک و مؤسسه ای، پول خودتان را مبادله کنید. انتقال بیت کوین نیازی به مشخصات فردی شما ندارد و این کمی ریسک از دست رفتن سرمایه را بالا می برد.

2) مفهوم استخراج بیت کوین:

برای درک این مفهوم که بیت کوین چیست باید کمی درمورد معدن بیت کوین بدانیم جایی که طی یک فرایند بسیار پیچیده بیت کوین ایجاد می شود. زمانی که یک مبادله بین دو شخص از طریق بیت کوین انجام می شود این معامله و تمام جزئیات مربوط به آن مانند زمان معامله، مقدار بیت کوین مبادله شده و… به صورت دیجیتالی توسط کامپیوترها به صورت یک تراکنش ثبت می شوند.
این تراکنش ها به صورت عمومی به عنوان block chain منتشر می شوند.
معدنچیان بیت کوین افرادی هستند که کامپیوترهای قدرتمندی دارند و به طور مداوم زنجیره بلوک یا block cahin را بررسی می کنند تا اطمینان حاصل شود که درست بوده و بروز می شود. آنها افرادی هستند که معاملات را تایید می کنند و در عوض برای انجام این کار بیت کوین دریافت می کنند.
از آنجایی که بیت کوین توسط هیچ مقام مرکزی تحت نظارت نیست، معدنچی ها یک مبادله را از جوانب مختلف تایید می کنند.

3) آشنایی با مسائل حقوقی بیت کوین:

مسائل حقوقی بیت کوین چیست؟ اخیرا اداره ی فدرال برای مبارزه با پولشویی دستورالعمل جدیدی برای ارزهای مجازی اعلام کرده اما با این وجود هنوز اقتصاد بیت کوین مستقل مانده است.
در حال حاضر با وجود قوانینی که وضع شده بیت کوین یک واحد ارزی مستقل از دولت ها و سازمان هاست و آن ها نظارتی برروی آن ندارند دقیقا به همین دلیل است که بعضی از دولت ها و سازمان ها هنوز بیت کوین را نپذیرفته اند.
درنتیجه بیت کوین با این چالش روبرو است که در آینده توسط قوانین فدرال مسدود شود و اعتبار خودش را از دست بدهد.

بخش دوم: آشنایی با مزایا و معایب استفاده ار بیت کوین چیست؟

4) مزایای بیت کوین:

مزایا و معایب بیت کوین

مهمترین مزایای بیت کوین عبارت اند از: هزینه ی پایین، ایمنی دربرابر سرقت، ایمنی در برابر تقلب در مبادلات و قابلیت تبادل فوری.

هزینه ی پایین:

برخلاف سیستم مالی سنتی تبادل بیت کوین بدون هیچ واسطه ای و توسط سیستم مستقلی که شامل معدن چیان و… می شود، صورت می گیرد و هیچ هزینه ی اضافه ای را دربر ندارد.

ایمنی دربرابر سرقت:

باز هم برخلاف سیستم مبادلات سنتی که اطلاعات فردی هر شخص مشخص است و تاجرها می توانند به آن دسترسی داشته باشند درمورد بیت کوین ثبت اطلاعات فردی لازم نیست و کسانی که از بیت کوین برای مبادلات خود استفاده می کنند کاملا ناشناس هستند.

 ایمنی دربرابر تقلب در مبادلات:

از آنجایی که بیت کوین یک ارز کاملا دیجیتالی است در مبادله ی آن امکان تقلب وجود ندارد و مهم تر از همه اینکه همانطور در بالا ذکر شد مبادلات بیت کوین بدون هیچ واسطه ای صورت می گیرد بدین معنی که مبادله مستقیما و بدون تاخیر بین دو فرد انجام می شود و این مورد هم در عدم امکان تقلب توسط این واحد ارزی بسیار تاثیرگذار است.

5) معایب بیت کوین:

معایب بیت کوین چیست؟ در سیستم مبادلات سنتی اگر به هر دلیلی از کارت اعتباری شما سوءاستفاده شود و یا بانک شما به تعهداتش عمل نکند طبق قانون شما می توانید با شکایت و پیگیری حق خود را پس بگیرید اما درمورد بیت کوین اگر این اتفاق بیفتد به دلایلی که پیش تر گفته شد قانون یا قدرتی برای پس گرفتن حق خودتان وجود ندارد.
به خاطر داشته باشید که شبکه ی بیت کوین کاملا از نفوذ هکرها ایمن نیست و مانند هر سیستم دیجیتالی دیگر امکان نفوذ در آن وجود دارد.
نوسان قیمت بیت کوین را هم می توان جزء معایب آن به حساب آورد به طور مثال در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱ بیتکوین معادل ۱۳ دلار بود و در یک جهش این قیمت به بالای ۱۲۰ دلار رسید و درحال حاظر با نوسانات موجود از سقف ۱۶ هزار دلار عبور کرده است. پس زمانی که قصد خریداری بیت کوین را دارید حتما به وضعیت نوسان قیمت آن توجه داشته باشید.

6) ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین:

یکی از محبوبترین استفاده های کاربران از بیت کوین، سرمایه گذاری در آن است. البته برای سرمایه گذاری باید خیلی خیلی دقت کرد و علت آن هم نوسانات شدید قیمت آن است که می تواند باعث سود و یا زیان زیادی شود درضمن به دلیل اینکه ارزش بیت کوین براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و این واحد ارزی را بسیاری از دولت ها نپذیرفته اند ممکن است با کم شدن کاربران بیت کوین ارزش آن نیز کاهش یابد.

بخش سوم: پس انداز بیت کوین چیست؟

7) پس انداز آنلاین بیت کوین

پس انداز بیت کوین

برای خرید و پس انداز بیت کوین ابتدا باید یک سایت ذخیره سازی بیت کوین ایجاد کنید.
درحال حاضر دو راه برای پس انداز آنلاین بیت کوین وجود دارد:

کلیدهای بیت کوین هایتان را در کیف پول آنلاین ذخیره کنید:

کیف پول درواقع یک فایل برروی حافظه ی کامپیوتر است که پول شما در آن قرار دارد. شما با نصب یک سرویس گیرنده ی بیت کوین می توانید برای خود کیف پول ایجاد کنید.
توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی فایل کیف پول شما گم یا حذف شود شما بیت کوین های خودتان را از دست دادید پس مراقب ویروس ها و هکرها باشید و از فایل های کیف پول خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید.

بیت کوین را در سایت واسط ذخیره کنید:

شما می توانید با استفاده از سایت های واسط مانند Coinbase و Blockchain.info بیت کوین را ذخیره کنید. اساس کار این سایت ها بدین گونه است که بیت کوین خریداری شده را در فضای ابری آنلاین ذخیره می کنند.
البته راه دوم برای ذخیره بیت کوین راحت تر است اما شما باید به این سایت ها اعتماد کنید و ریسک اتفاقاتی که ممکن است برای بیت کوین های شما در این سایت ها پیش بیاید را بپذیرید.

8) ساخت یک کیف پول کاغذی از بیت کوین

یکی از محبوب ترین و ارزان ترین ترین راه های نگهداری از بیت کوین ها این است که بیت کوین ها را در یک کیف پول کاغذی نگهداری کنید. مزیت این روش این است که شما کلیدهای بیت کوین را برروی کاغذ در اختیار دارید و از خطراتی مانند حمله های اینترنتی هکرها و ویروس ها که در روش نگهداری به صورت آنلاین، بیت کوین ها را تهدید می کرد، مصون هستید.

این کیف پول کاغذی کوچک شامل یک کد بوده که این کد می تواند به شکل یک بارکد یا QR کد باشد که در جای امن از آن نگهداری می کنید و نگران از دست دادن آن نیستید.

9) استفاده از حافظه های رمزنگاری شده

این نوع از حافظه ها معمولا گران قیمت و کمیاب هستند و اساس کار آن ها مانند حافظه های ذخیره سازی دیگر بوده با این تفاوت که از فرایند هوشمند امنیتی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کند و برای کسانی که می خواهند بیت کوین های خود را به صورت دیجیتالی در فضایی امن نگهداری کنند و به سایت های واسط هم اعتماد ندارند بسیار مناسب است.

بخش چهارم: تبادل بیت کوین ها چگونه است؟

10) انتخاب سرویس تبادل:

خرید و فروش بیت کوین

درآمد بیت کوین چیست؟ کسب بیت کوین از طریق تبادل آن راحت ترین راه برای بدست آوردن آن است. تبادل بیت کوین همانند تبادل دیگر واحدهای ارزی بوده و به راحتی با ثبت نام در یک سرویس دهنده تبادل خود را انجام می دهید.
بهترین سرویس دهنده بستگی به محل سکونت شما دارد و باید براساس محل سکونت خود این مورد را برگزینید. ما در این بخش معروف ترین این سرویس دهنده ها را در این قسمت به شما معرفی می کنیم:
CoinBase: در این سرویس دهنده ی محبوب می توانید از طریق واحدهای دلار یا یورو به تبادل بیت کوین بپردازید همچنین اپلیکیشن موبایل و وب سایت از خدمات بارز این سرویس دهنده بوده که کار را برای تبادل بیت کوین ساده تر کرده است.
Circle: با این سرویس دهنده شما قادر به پس انداز بیت کوین، ارسال، دریافت و تبادل بیت کوین هستید همچنین کارابران آمریکایی با اتصال حساب بانکی خود به این سرویس دهنده می توانند از این سرویس دهنده برای تبادل بیت کوین با واحدهای ارزی دیگر استفاده کنند.
Xapo: این سرویس دهنده می تواند به عنوان هم یک کیف پول و هم یک تبادل کننده بیت کوین به شما سرویس بدهد.

نکته
برخی از سرویس دهنده های تبادل بیت کوین امکانات دیگری در کنار تبادل مانند کیف پول تبدیل به واحدهای ارزی دیگر هم در اختیار کاربران قرار می دهند که هرکس براساس نیازها و محل سکونت خودش می تواند بهترین سرویس دهنده را انتخاب کند.

بخش پنجم: استفاده از فروشنده ها

11) جستجوی فروشنده در LocalBitcoins:

فروش بیت کوین

این وب سایت یکی از سایت های اصلی برای خرید فروش رو در رو با پیدا کردن فروشنده و خریدار منطقه ای است. در این سایت می توانید فروشنده را پیدا کرده و به صورت حضوری بیت کوین بخرید.

12) یافتن فروشنده با استفاده از Meetup.com:

اگر با تجارت رو در رو با یک نفر راحت نیستید می توانید از این سایت برای اطلاع از جلسه های جمعی فروش بیت کوین استفاده کنید. این جلسات به شما برای کسب تجربه نیز کمک می کند و می توانید با شرکت در این جلسات از تجربه ی خرید و فروش افراد دیگر استفاده کنید.

نکته

قبل از اینکه در این جلسات وارد یک مذاکره ی خرید و فروش شوید حتما از قیمت بروز بیت کوین از سایت bitcoin.clarkmoody.com اطلاع پیدا کنید و همچنین در یک مکان عمومی با فرد فروشنده ملاقات کنید نه در منزل شخصی خودتان.

بخش ششم: استفاده از ATMهای بیت کوین

ATM بیت کوین چیست؟ یک مفهومی تازه بوده که مانند دستگاه های ATM بانک ها می توانید از خدمات تبادل بیت کوین استفاده کنید برای یافتن ATMهای نزدیک خود می توانید از ATM map استفاده کنید که البته چنین دستگاهی در ایران وجود ندارد.

منبع: WikiHow

مقالات مرتبط با دنیای فناوری اطلاعات را از این قسمت مطالعه نمایید:

[وبگردی در گوگل کروم به صورت آفلاین]

[نحوه ی ساخت ایمیل]

[ترفند متوقف کردن مصرف حجم اینترنت در ویندوز۱۰]

[کاهش مصرف اینترنت گوشی های اندرویدی]

[غیرفعال کردن تیک خوانده شدن پیام در واتس اپ]

[اضافه کردن دکمه ی Contact به صفحه شخصی اینستاگرام]

برای مشاهده همه مقالات اینجا کلیک کنید.

ارسال شده در فناوری اطلاعات
۲s دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید
® تمامی حفوق نزد وب سایت رضا نیک نفس محفوظ است.