رضا نیک نفس
رفع مشکل چراغ چک خودرو

رفع مشکل چراغ چک خودرو

رفع مشکل چراغ چک خودرو

رفع مشکل چراغ چک خودرو چراغ چک یا چراغ خطا پس از ارتقاء سیستم سوخت رسانی خودروها به انژکتوری عمومیت پیدا کرد این چراغ به طور مستقیم به ECU خودرو متصل بوده و به نسبت پیشرفته بودن ECU معانی مختلفی می تواند داشته باشد. در خودروهای قدیمی که ECU های ساده دارند روشن شدن این چراغ می تواند به علت مشکلات جرقه و سوخت رسانی باشد اما در خودروهای امروزی این چراغ می تواند به دلایلی همچون مشکل در موتور، گیربکس، ترمز، تهویه و… باشد.

خطاهای ECU که موجب روشن شدن چراغ چک می شوند و به دوسته ی خطاهای دائم و خطاهای موقت تقسیم می شوند:

  • خطاهای دائم معمولا به دلیل مشکلات مداوم و طولانی مدت در خودرو ایجاد می شوند مانند خرابی سنسورها و…
  • خطاهای موقت خطاهایی هستند که به دلیل مشکلات لحظه ای مانند تغییر ناگهانی داده های سنسور و… به و جود می آیند که اغلب قابل چشم پوشی هستند و در برخی موارد نشانه ای برای به وجود آمدن خطای دائم در آینده می باشند.

هر دو نوع خطایی که در بالا توضیح داده شد در حافظه ی ECU خودرو ثبت شده و چراغ چک ماشین را فعال می کند تا شما به تعمیرگاه مراجعه کرده و خطا را برطرف و از حافظه ECU پاک کنید.

ما در این جا و در این قسمت قصد داریم ۲ روش برای برطرف کردن این مشکل به شما آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

1) روش اول: استفاده از دیاگ خوردو

مشکل چراغ چک خودرو

برای رفع مشکل چراغ چک خودرو خودروهایی که ECU دارند یک پورت با نام پورت دیاگ دارند که  معمولا در داشبورد نصب است و شما با اتصال دستگاه دیاگ مخصوص، با ECU ارتباط برقرار کرده و می توانید خطاهای موجود، پارامترهای مختلف سنسورها و… را بررسی کنید.

رفع مشکل چک خودرو

شما با استفاده از این دستگاه خطای ایجاد شده را بررسی می کنید و درصورتی که خطا از نوع اول یا خطای موقت بود آن را به کمک دستگاه دیاگ از حافظه ECU پاک کنید.

رفع مشکل چراغ چک

2) روش دوم: روش قدیمی

رفع مشکل چراغ سرویس خودرو

یکی از روش های رفع مشکل چراغ چک خودرو بسیار ساده است که نیاز به امکاناتی از جمله دستگاه دیاگ ندارد و می تواند خطاهای موقت را برطرف کند.

خودرو را خاموش کرده و کابل مثبت و منفی را از باتری جدا کنید.

علت روشن شدن چراغ چک

به مدت ۳۰ ثانیه دست خود را روی بوق نگه دارید تا برق موجود در خازن ها خالی شود.

روشن شدن چراغ چک

۱۵ دقیقه صبر کرده و سپس کابل ها را به باطری متصل کنید.

حال اگر خطای موجود در ECU از نوع موقت باشد به همین راحتی از حافظه ی آن پاک شده و چراغ چک خاموش می شود.

اگر علاقه مند به مقالات مرتبط با خودرو هستید، می توانید مقالات [افزایش قدرت موتور خودرو] و [کاهش مصرف سوخت خودرو] را نیز مطالعه کنید.

منبع: WikiHow

برای مطالعه ی مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

1 دیدگاه

  1. سلام استاد رضا عزیز.در مورد رفع روشن شدن چراغ چکینگ درخودرو جک جی فایو چینی امتحان کردم جواب داد.

      1. سلام دوست عزیز. بله در برخی موارد زمانی که ECU اطلاعات ورودی یک سنسور مانند سنسور اکسیژن رو اشتباه تشخیص بده اون سنسور رو از مدار خارج کرده و اطلاعات پیشفرض رو جایگزین می کنه و با روشن کردن چراغ چک به راننده هشدار میده که این سنسور رو عوض کنه، اما همیشه سنسور خراب نیست و بعضی اوقات در اثر جابجایی فیش سنسور و… این خطا لحظه ای به وجود میاد و این ارور روی ECU ثبت میشه. پس شما با پاک کردن ارور و خاموش کردن چراغ چک، مجددا سنسور اکسیژن رو به مدار برمیگردونید و موتور با راندمان استاندارد کار می کنه.

  2. سلام استاد رضای گرامی.خواهشمندم در قسمت دیگر روی ماشین های وارداتی با پخش فیلم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز. این روش برای خطاهای لحظه ای که برروی ECU ثبت میشن جواب میده ولی اگر اون خطا، خطایی باشه که به علت خرابی سنسور و… تکرار بشه شما هرچندبار هم که حافظه ECU رو پاک کنین پس از روشن کردن خودرو دوباره در حافظه ECU ثبت میشه و چراغ چک روشن میشه.

  3. سلام و خسته نباشید
    ماشین ساینا مدل 98 است و کیلومتر شمارش شلاقی میزد کیلومترش رو عوض کردم ولی بازم کیلومتر شمارش از کار افتاده و چراغ چک روشن است و ریپ میزند با دستگاه دیاگ خطای عدم ارتباط با CNA1 رو مشاهده کردیم
    باید چکار کنم تا کیلومترش درست بشه؟
    ممنون میشم پاسخ دهید

    1. سلام دوست عزیز. این مورد باید دقیق تر بررسی بشه. اول اینکه منظورتون از کیلومترشمار سنسور کیلومترشمار هست یا پنل کیلومتر؟
      دوم اینکه لطفا کد خطای دیاگ رو بگید که معمولا با حرف P و یک عدد سه رقمی نشان داده میشه.

  4. منظور عقربه ی کیلومتر شمار هست بقیه عقربه ها کار میکنند از جمله آمپر، بنزین، گاز، به جز اون عقربه ای که سرعت ماشین رو نشان میدهد یه مدت شلاقی کار میکرد ولی الان از کار افتاده و فشار گاز تا 3 بیشتر نمیرود وریپ میزند.
    خطاهایی که نشان میدهد
    p0605دائمی
    u0121متناوب
    p0130متناوب
    p0030دائمی
    p0501دائمی
    وارد قسمت ABS شدیم خطای اطلاعات CAN1 در دسترس نیست( کد خطاc1147)

    1. سلام مجدد. بله دقیقا مشکل فشار گاز که می فرمایید از نشانه های خرابی سنسور کیلومتر هست. این سنسورها به دلیل اینکه در برخی خودروها مکانیکی هستند اگر جنس خوبی نداشته باشند خیلی زود خراب میشن، حتما یک سنسور اصل و از جای معتبر خریداری نمایید.
      خطاهایی که نوشتید:
      P0605 ایراد مدار کنترل کننده خود ECU هست.
      U0121 خطای عدم برقراری ارتباط با سیستم ABS خودرو هست.
      P0130 خطای ایراد در سنسور اکسیژن هست.
      P0030 خطای گرم کننده سنسور اکسیژن هست.
      P0501 هم برای خرابی سنسور کیلومتر هست.

  5. سلام و وقت بخیر
    ماشین من رانا ۹۳ هست، از صبح ماشین ریب میزد و بد کار میکرد ، گفتم شاید بخاطر گرما و فشار کولر هست ، ولی یهو چراغ چک روشن شده …. تا برم تعمیرگاه از کجا بفهمم که مربوط به مثلا سنسور اکسیژن هست یا ترموستات یا عیبهای دیگه، رو دیاگ نشون داده میشه هرکدوم؟! چون در شهر خودم نیستم نمدونم کجا ببرم ، فعلا موندم تا غروب که خنک تر بشه

    1. سلام دوست عزیز. درمورد ریپ زدن و بد کار کردن، مشکل میتونه از سنسور اکسیژن یا سنسور دریچه گاز خودرو باشه و ارتباطی با ترموستات نداره.
      خوشبختانه کد ارور هرکدام از سنسورها مختص خودش هست و با دیاگ گذاشتن دقیق مشخص میشه که عیب از کجا هست.

  6. سلام
    ماشین من ریو اتومات مونتاژ مدل89 هست
    امروز بردم موتور شویی و کارواش. بعد موتورشویی ماشینم روشن شد اما تو حرکت ریپ میزنه و چراغ چک روشن شده
    میخواستم بدونم مشکل چی میتونه باشه
    نیاز به مراحعه به تعمیرگاه هست یا با برداشتن بستهای باتری و خشک کردن شمع و وایرها میشه این مشکلو حل کرد
    ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام دوست عزیز. ابتدا شمع و وایرها رو خشک کنید و بعد بست باتری رو بردارین، در صورتی که چراغ چک خاموش نشد حتما دیاگ بذارین و کد ارور رو بخونین تا ببینین مشکل از کجاست.

پاسخی بنویسید